zaterdag 11 juni 2016

Eerstvolgende online les Keltisch vlechtwerk tekenen...








Vorige week druk in de weer geweest met de lessen Celtic Inspired Design: Keltisch tekenen en de toepassing daarvan in de Mandala. Het ziet ernaar uit dat jullie nog wel even geduld moeten gaan hebben. Ik weet nu zeker dat dit een meerjaren project zal worden. Zodra een workshop een stevige vorm aangenomen heeft zal het online beschikbaar komen. Het samenstellen van de workshops is voor mij een combinatie van studie, oefening, lesgeven (waar ik ontzettend veel van leer, met dank aan mijn cursisten) en natuurlijk schrijven en tekenen. Ik leer de diepere gronden kennen van de Keltische kunst, cultuur en spiritualiteit en hun liefde voor de natuur. Een verbondenheid met de natuur, die voor mij duidelijk een stapje verder gaat in de verbinding met de eigen menselijke natuur en de verbinding met het universum: spiritualiteit. Het biedt nieuwe inzichten en geeft tegelijkertijd meer overzicht. Het schrijven van een boek is in wezen hetzelfde proces. Ik zal jullie best her en der wat mee laten proeven, maar een volledige beschrijving van het hoe en wat van de desbetreffende tekeningen komen later dus pas.

Ik geniet in volle teugen van dit proces. Vooral als ik met dat heerlijke weer buiten in de tuin kan werken met hond en kippen om mij heen, temidden van bloemen die bloeien en bijtjes die zoemen en de vogels die hun mooiste liederen ten gehore brengen. Een romantisch plaatje misschien, maar hier pure werkelijkheid. Tja, ik filter dan wel even de auto uit die naast me staat en eigenlijk naast de schuur weggezet moest worden, maar waar eerst nog wat werk verricht dient te worden voor dat mogelijk is, het verkeer op de drukke doorgangsweg door het dorp vlak bij ons huis, een vliegtuig dat nogal luidruchtig overvliegt, de radio die bij de buren knoerhard aanstaat, een bladblazer bij de andere buren, een grasmaaier weer bij andere buren, manlief die een tafelzaag laat draaien en aan het timmeren is, jongeren die luidruchtig op straat lopen te joelen, etc. etc... Filteren, lastig genoeg als je hooggevoelig bent en alles hoort, terwijl je je wilt concentreren op dat waar je mee bezig bent, maar het lukt steeds beter. Het is net dat glas dat half vol of half leeg is, het is maar hoe je het bekijkt. Het is en blijft hetzelfde glas.  Dus ja, wat mij betreft genieten, want ik richt me gewoon weer op dat romantisch plaatje en al die andere geluiden vervagen in mijn waarneming. En dan hoor ik het prachtige concert van een Zanglijster, hoog boven me in de Els, die zijn best doet zijn volledige repertoire ten gehore te brengen voor welwillend luisterende oren. Er doorheen hoor ik het rateltje van een Winterkoninkje, het gesputter van Koolmeesjes en een Merel die vooral even moet waarschuwen dat honden niet te dicht bij hun jongen mogen komen.












Het ontwikkelen van deze online workshops Celtic Inspired Design is een project dat loopt naast mijn bezigheden in de praktijk in de Bloesemtherapie, Spagyriek en MIR-Methode. Het is een hobby, het is meer dan een hobby, het is een passie en volgens sommigen misschien zelfs een obsessie. In mijn ogen is het een levensstijl, waarin alles met elkaar verbonden is op de één of andere wijze. Het tekenen is een illustratie daarvan.
In de tussentijd zal het lesgeven in diverse thema's in het Mandala-tekenen dus gewoon doorgaan.
Je bent van harte welkom je aan te sluiten bij deze ontdekkingstocht, net als die 11 nieuwe cliënten die afgelopen week en de volgende week de fundering van De Witte Waterlelie gaan helpen versterken. Ik ben ontzettend dankbaar voor het feit dat wanneer volgens maatschappelijke en belastingtechnische begrippen het einde van praktijk/atelier nabij lijkt door te weinig inkomsten, het gebrek aan financiële middelen vraagt om privé aanvulling, wat we dan gelukkig nog kunnen (want dat is ook niet altijd zo geweest), het universum gehoor geeft aan de wens door te mogen werken met dat wat me zo lief is, want het is Lichtwerk weet ik, het is het ontwikkelen van een Lichtpunt in een netwerk van Lichtpunten dat nu over deze Aarde opgezet mag worden, ter ondersteuning van een veranderende energie van Moeder Aarde, ter ondersteuning van een volgende stap in de menselijke evolutie naar een hoger Bewust Zijn. Ik voel me dankbaar dat ik dit werk mag doen en ik doe het met toewijding, liefde en plezier en ik hoop dat dat een beetje uitstraalt in de tekeningen die ik maak en de ondersteuning die ik andere mensen mag geven. En vergeet niet dat ook jij zo'n Lichtpuntje kunt zijn! Dat je dat verder kunt en mag ontwikkelen! Moeder Aarde en haar bewoners hebben het hard nodig, maar voor al heb je het zelf zo hard nodig.

Om toch even bij dat Keltisch tekenen terug te komen...
Deze eerste oefening in het Keltisch vlechtwerk ken je misschien wel uit het beroemde 'oranje' boek van Jeanette van der Velden en Ada Schippers 'Werkboek Keltisch tekenen', pagina 13.
Dit is mijn uitvoering geworden, getekend op een blanco postkaart...






En je kunt er zulke leuke dingen mee doen als je zo'n tekening inscant en afdrukt op nog kleiner formaat. Je kunt er bijvoorbeeld leuke cadeaukaartjes van maken....






Zoals jullie zien is dit project van start gegaan bij het begin en ik ga hier vast nog heel veel meer plezier aan beleven. Ik laat mij inspireren door bronnen die al bestaan en ik zal er mijn eigen draai aan geven en wie weet welke bronnen ik nog meer tegen ga komen op mijn reizen naar Engeland, want als het maar enigszins kan zit ik weer in de trein of op de boot naar de andere kant van die grote sloot en wie weet ga ik ook mijn licht nog eens opsteken in het Franse Bretagne. Maar ook in eigen land zijn talloze bronnen die ontdekt mogen worden en geïntegreerd kunnen worden in dit geheel. Dus wie weet wat er nog allemaal op mijn pad gaat komen.
Mogelijk dat je hierdoor al geïnspireerd raakt, helemaal prima. De online workshops volgen te zijner tijd. Het is ontzettend veel werk om alle stap voor stap tekeningen te maken met de zorg die jullie van mij gewend zijn, maar o wat leuk! Tja, ik moet minstens honderd worden... en misschien wel ouder... hahaha... Mocht mijn plezier een beetje aanstekelijk werken, dan hoop ik je eens te mogen begroeten om ook eens mee te komen doen.
Op mijn website vind je diverse thema's om mee aan de slag te gaan.


Mocht je het genoemde boek nog niet kennen en je wilt alvast lekker zelf aan de slag met Keltisch tekenen, dan kan ik je dit boek van harte aanbevelen, en als je wilt, nodig hebt, gezellig vindt kan ik je daarin ondersteunen en wie weet wat je nog meer voorgeschoteld krijgt, want dit boek is zeker niet mijn enige inspiratiebron, dat moge duidelijk zijn:



Geen opmerkingen:

Een reactie posten