maandag 10 oktober 2016

Inspiratie Workshop #17: Mini Mandala



Deze mandala is ontstaan tijdens de beurs in Berg en Dal waar ik gisteren met mijn stand stond.
Al demonstrerende ontstond het begin van deze mandala, een stukje rand en een deel van het middengedeelte.
Vandaag verder gekleurd en wat foto's gemaakt zodat je kunt zien hoe het allemaal in zijn werk is gegaan.
Dit is 'm geworden:




Doorsnede van de buitenste cirkel is slechts 8 cm. Op mijn laptop beeldscherm is hij al groter dan het origineel. Deze mandala is getekend op een postkaart.



Allereerst het motief van de rand. Een relatief eenvoudig motiefje als je eenmaal weet hoe het werkt.
Er werd op de beurs meermaals gevraagd hoe ik dat toch gedaan had, die rand.... Nou zo....




Stap 1:
Eerst teken je met potlood een ruitjespatroon, of dat nu recht is of in een cirkel gebogen.

Stap 2:
Met pen de cirkels erin tekenen.
(Houd er bij een cirkel wel rekening mee, dat de cirkels niet helemaal cirkels zijn en iets vervormd zijn door het rondtrekken van de rand in de mandala.)
Om de gebogen mandala-rand te kunnen tekenen heb ik eerst een 8-verdeling gemaakt en daarna de rest uit de hand op het oog verdeeld. In zo'n kleine mandala kun je dat doen. Bij een grotere mandala is het raadzaam om het toch even netjes wat verder uit te meten, dus een 16- of nog fijnere verdeling maken, naar gelang de grootte van je mandala, anders gaan je cirkels mogelijk aan het zweven en dansen. Ook leuk natuurlijk en inspirerend misschien om er iets heel anders van te maken...

Stap 3:
Na het tekenen van de cirkels maak je met potlood een verdeling, zoals hierboven met de rode streepjes aangegeven is, of je neemt deze verdeling in gedachten, naar gelang je tekenervaring. Het helpt mij wel ze ook daadwerkelijk even aan te geven met potlood. Het resultaat is dan mooier.

Stap 4:
Vervolgens teken je de buitenste halve cirkeltjes en de kleine kwart cirkels in de hoeken.
(In een rondgaande rand in een mandala heb je die kwart cirkels niet.)

Stap 5:
Teken de cirkels in het midden.

Stap 6:
Gum je hulplijnen uit en voilá!


Hoe je verder je mandala wilt inkleuren en versieren is natuurlijk geheel eigen keuze.
In het middendeel heb ik gekozen voor alleen kleur.
Ik heb een 4-deling gemaakt en die met mijn donkergrijze kleurpotlood wat aangezet, waarbij ik de hoeken afgerond heb.
Daarna ben ik de delen in gaan kleuren.
Hieronder de foto's van de volgorde van kleuren die ik in deze mandala toegepast heb, waardoor een mooi effect verkregen wordt. De mandala krijgt meer 'licht'. Een leuke tegenstelling met de vlak ingekleurde rand, waardoor ook meer diepte en levendigheid in de tekening ontstaat.


Het kleurenpalet dat ik gebruikt heb:





De laatste tijd hebben het zwarte en het donkergrijze potlood in mijn werk een rol gevonden. Eindelijk. Jarenlang waren ze taboe, bleven ze als enige ongeslepen in de blikken met kleurige potloden achter. Zwart... geen kleur. Volledige duisternis. Grijs... grauw, saai... Maar niets is minder waar als je zwart en/of grijs met kleur vermengt. En als je het licht er dan in brengt vinden er wonderen plaats....


De stappen in het kleuren:









Ik hoop dat deze mandala je inspireert om je eigen mandala's vorm te geven, op jouw manier.
Mocht je interesse hebben in begeleiding bij het tekenen van deze mandala, het rond tekenen van zo'n rand. de gebruikte kleurtechniek, of andere mandala-gerelateerde 'problemen', dan ben je van harte welkom bij De Witte Waterlelie. Op de WEBSITE vind je alle informatie aangaande aanmelding voor workshops en de kosten ervan.

Veel tekenplezier!
En... heb je je laten inspireren door deze workshop, laat dit dan eens zien aan je medemandalabloglezers, zodat jouw mandala ook weer anderen kan inspireren.
Je kunt een duidelijke foto of scan van je mandala opsturen naar dewittewaterlelie@gmail.com (schrijf er wel even bij om welke workshop of welk bericht het gaat, zodat ik het daaronder kan plaatsen).

Zonnige mandala groetjes, Angelique



Geen opmerkingen:

Een reactie posten