dinsdag 14 oktober 2014

Celtic Inspired Design NL

Keltisch geïnspireerd tekenen en de toepassing daarvan in de Mandala




In praktijk/atelier De Witte Waterlelie  is gekozen voor een Keltische leidraad.
Niet dat dat 'DÉ' waarheid is, maar het is 'een' waarheid. Het kiezen van een leidraad waar jij je lekker bij voelt in het leven geeft namelijk houvast en hoeft natuurlijk niet voor altijd, voor de rest van je leven zo te zijn. Ik ben via Katholicisme, Boeddhisme, en andere wegen uiteindelijk bij de Keltische leidraad uitgekomen en wellicht is dat over een tijdje weer anders. Maar deze weg maakt me blij in het hart, raakt me. En ja, ik maak nog steeds uitstapjes naar andere leidraden. Prima. Voor mijn praktijk/atelier heb ik dus gekozen voor de Keltische leidraad, omdat dat mij diep raakt. Vooral door de nauwe verbinding met de natuur.

Zo werk ik in mijn praktijk/atelier bijvoorbeeld met een Keltische Orakelkaarten, Celtic Healing en wat betreft het mandala/chakra-tekenen zie je regelmatig Keltische invloeden, zoals hier in deze chakra-tekeningen Keltische randen te zien zijn, randen in trappatronen. 






  

  



Overzicht blogberichten m.b.t. Celtic Inspired Design NL:


Kennismaking, bijvoorbeeld uitgaande van:





Trappatronen:





Vlechtpatronen:













Sleutelpatronen:
















Kleurtechniek:



Deze onderwerpen en workshops kunnen een leidraad zijn in de 'live' workshops in praktijk/atelier De Witte Waterlelie.

En er zal nog veel meer komen, véél meer. In kleine groepjes of individueel kun je aan de slag met een basis van traditioneel Keltisch tekenen. Er zal van alles langs gaan komen: trappatronen, vlechtpatronen, sleutelpatronen, spiralen, doolhoven en labyrinten, dierpatronen, etc. etc. Ik blijf verder uitwerken... En natuurlijk is er bij ieder onderwerp aandacht voor de toepassing daarvan in de mandala. Ook het op meditatieve wijze tekenen en inkleuren zal uiteraard, zoals bekend van De Witte Waterlelie, aandacht krijgen ter verdieping van de ervaring. Want Keltisch tekenen is niet zomaar een bezigheid, het is een beleving. Je verbind je met een oeroude Keltische energie, met de Oude Kracht. En niet te vergeten verbind je je met je voorouders.
De groepjes zullen niet groter worden dan maximaal 4 of 5 deelnemers.

Het is een creatief en spiritueel pad, daar hoort geen haast in thuis, maar aandacht, verdieping en verruiming van het bewustzijn. En natuurlijk vooral plezier!

Het is de bedoeling dat je al tijdens de bijeenkomst actief aan de slag gaat en daarna thuis verder oefent en creëert. Zo kun je meerdere workshops komen volgen wanneer het jou uitkomt. Houd de agenda in de gaten of vraag zelf één van bovengenoemde workshops in te plannen.

Hoeveel lesstof er uiteindelijk aangeboden gaat worden? Geen flauw idee, het lijkt een oneindige bron, een 'neverending story', een 'neverendig course', die aangeboord is.
Enige mandala-en/of tekenervaring is wenselijk als je begint aan deze workshops.
Kies als beginner eventueel voor individuele workshops.

Wat heb je nodig?
Een A4 formaat 2 of 4-gaats ordner voor gebruik en opbergen van eventueel gekregen teksten, je eigen ontwerpen, schetsen, tekeningen, aantekeningen en gegevens uit aanvullende studie is handig. Het gebruik van een ordner zorgt ervoor dat je later nog dingen tussen kunt voegen.  Zorg voor schrijfpapier, ruitpapier (5x5 mm en eventueel ook 10x10 mm) en insteekhoezen in je ordner. Mogelijk een aantal tabbladen voor je eigen indeling.

Verder heb je natuurlijk vooral tekenmateriaal nodig, maar daar zal in een kennismaking aandacht aan besteed worden. Maak een afspraak voor een kennismaking! Je kunt eens kijken hoe dat nu allemaal in zijn werk gaat, zo'n Keltisch ontwerp, waar ik op dat moment mee bezig ben, tekeningen bekijken en je krijgt uitleg over de lessen en tekenmaterialen. Zo leren we elkaar een beetje kennen en wordt voor mij ook duidelijk vanuit welke ervaring je in gaat steken. Breng dus bijvoorbeeld ook wat van je eigen werk mee als je al enige teken- of mandala-ervaring hebt. Dit is behulpzaam bij de voorbereiding van de lessen, zodat iedereen in de bijeenkomsten meteen goed mee kan doen.
Breng dan ook gewoon mee wat je hebt aan tekenmaterialen. We kijken samen wat je nog meer nodig hebt. En natuurlijk ga je die eerste keer ook meteen aan het tekenen!
Iedereen werkt met eigen materialen, zodat hij/zij thuis daarmee verder kan, omdat deze zeer afhankelijk zijn van persoonlijk voorkeur, maar tekenmaterialen zijn tijdens de les eventueel ook in het atelier voorhanden.







Groepslessen zorgen voor een zekere groepsdynamiek en je ziet ook eens het werk van anderen, wat zeer inspirerend kan werken. Groepslessen kunnen echter ook remmend werken in de persoonlijke ontwikkeling. Wanneer je de lessen individueel volgt, die meer op jezelf gericht zijn zal die persoonlijke ontwikkeling grotere stappen kunnen gaan maken. Het is een keuze. Het is aan jou.

De Keltische cultuur ligt me na aan het hart, invloeden daarvan ervaar ik al mijn leven lang en hieraan gehoor geven laat mijn hart een sprongetje maken van blijdschap en maakt mijn ziel gelukkig. De Keltische cultuur is nauw verweven met sjamanisme, druïdisme, alchemie, paganisme en wicca, hoewel ingewijden de verschillen duidelijk zullen waarnemen en weten en wellicht de haren ten berge rijzen wanneer ik deze in één adem noem, ik heb geen idee, bij deze mijn excuses, ik ben het mij bewust en wil niemand beledigen. Ik zoek mijn eigen weg hierin, waarbij diverse spirituele stromingen met elkaar geïntegreerd worden en ik noem mijn tekeningen en wijze van leven dan ook liever 'Celtic Inspired', verbonden met de kracht van Avalon, het hart van Moeder Aarde. Ik pretendeer dus geen kenner te zijn van de Keltische cultuur, meer een (her)ontdekker.
Waarom de Engelstalige term 'Celtic Inspired Design' gebruiken in plaats van de Nederlandse? Omdat er duidelijk een lijntje ligt met Engeland en wel speciaal  met Glastonbury / Avalon, de Chalice Well, de Tor en andere krachtplaatsen aldaar (Avebury, Stonehenge, Boscawen un, etc.). Dat lijntje wordt op deze wijze meteen bekrachtigd. Bovendien gaf één van mijn gidsen, Merlijn, deze benaming, niet ik, en dan stel ik verder geen vragen. We zien wel waar dit toe gaat leiden.

Keltische invloeden, zijn in het gehele atelier en de gehele praktijk De Witte Waterlelie terug te vinden, waar vanuit Glastonbury/Avalon-energie gewerkt wordt in samenwerking met mijn Gidsen Maria Magdalena en Merlin en andere spirituele helpers. De afgelopen jaren, vanaf 2012, is dat versterkt en kan er nu mee gewerkt worden. We zetten een stap verder in de Nieuwe Tijd.







Een workshop bij De Witte Waterlelie bestaat niet alleen maar uit het aanleren van een techniek, het is een beleving van Keltische cultuur en achtergronden.
Er kan tevens gebruik gemaakt worden van 

  • een ontspanningsoefening / visualisatie / klankmeditatie,
  • Keltische orakelkaarten voor inzicht en persoonlijke groei,
  • Keltische healing, Bloesemtherapie, etc.

net wat er voor de groep, voor jou, nodig is op dat moment.


Keltisch tekenen / schilderen is een manier om onder andere tot uitdrukking / in beeld te brengen:
  • natuurbewustzijn (bijvoorbeeld jaarcyclus / astrologie (Keltische Maankalender, Keltische bomenkalender, planten, dieren, edelstenen) 
  • cultuurbewustzijn (mythen, verhalen die iets vertellen / leren over het leven zelf) 

Celtic Inspired Design is gebaseerd op het Keltisch tekenen / schilderen, waar jij persoonlijk iets mee doet. Je zet als het ware een vergrootglas op een bepaald onderdeel van het Keltisch tekenen / schilderen en doet er jouw eigen ding mee, gebruikt het binnen jouw perspectieven van jouw bestaan, zoals bijvoorbeeld in ons geval het Mandala tekenen / schilderen. Je kunt gebruik maken van de versieringen (trappatronen, vlechtwerk, spiralen, sleutelpatronen, etc.) in je eigen manier van kunstzinnige uiting en/of de Keltische thema's persoonlijk uitwerken op een manier die jou past, gebruik makend van bepaalde onderdelen die aan bod komen wanneer je je bewust wordt van de Keltische levenswijze die sterk verbonden is met de natuurcyclus en de voorouderlijke culturen.


Daarbij kunnen aan de orde komen:



Keltische jaarfeesten:
  • 31 oktober - 1 november: Samhain of Halloween (vuurfeest, Keltisch Oud&Nieuw, spiritueel Nieuwjaar, feest van dood en wedergeboorte, begin van de winter),
  • 21-23 december: Yule (zonnefeest, midwinter zonnewende, Winter Solstice; korste dag, langste nacht)
  • 31 januari - 1 februari: Imbolc of Candlemas (vuurfeest (kaarsen), eerste ontwaken van de natuur)
  • 21-23 maart: Ostara of Alban Eilir (zonnefeest, lente equinox, Spring Equinox; dag en nacht zijn van gelijke lengte; eerste lentedag)
  • 30 april - 1 mei: Beltane (vuurfeest, binnen halen van de zomer; liefde, vruchtbaarheid)
  • 21-23 juni: Litha (zonnefeest, midzomer zonnewende, Summer Solstice; langste dag, kortste nacht)
  • 31 juli - 1 augustus: Lughnasadh of Lammas (vuurfeest, eerste oogstfeest)
  • 21-23 september: Mabon (zonnefeest, herfst equinox, Fall Equinox; dag en nacht zijn van gelijke lengte; eerste herfstdag)


Maancyclus:
  • Maan van de Langste Nacht, 
  • IJsmaan, 
  • Sneeuwmaan, 
  • Maan van de Dood, 
  • Maan van het Ontwaken, 
  • Grasmaan, 
  • Plantmaan, 
  • Maan van de Roos, 
  • Maan van het Weerlicht, 
  • Oogstmaan, 
  • Jachtmaan, 
  • Bloedmaan, 
  • Boommaan 


Ook aandacht voor andere uitstapjes naar de numerologie bijvoorbeeld.


Welkom bij Celtic Inspired Design! Ga jij met mij mee op ontdekkingstocht?











Digitale expositie Celtic Inspired Design:






Facebookgroep CELTIC INSPIRED DESIGN NLvoor inspiratie en uitwisseling




Geen opmerkingen:

Een reactie posten